W dniu 1 lutego mieliśmy okazję gościć 3 panie z Urzędu Skarbowego w Myślenicach, które w temacie "Cyfrowi seniorzy. Nowe przepisy podatkowe" zachęcały wszystkich obecnych do korzystania z komputera przy załatwianiu swoich spraw życiowych ułatwiających wiele spraw bieżących.
Zaczęły od utworzenia Profilu Zaufanego. Jest to narzędzie do potwierdzania tożsamości danej osoby przez Internet. Można go utworzyć przez zalogowanie się na stronie rządowej www.pz.gov.pl i wykonanie kolejnych instrukcji. Utworzony Profil zaufany należy potwierdzić przez Urząd Gminy, Urząd Skarbowy lub bank, w którym mamy konto. Profil zaufany może utworzyć też nieletni (od 13. roku życia), ale ma on krótszy termin ważności. Dorośli mają go bezterminowo. Urząd Skarbowy również wychodzi naprzeciw klienta i utworzył stronę e-Urząd skarbowy, na której można sprawdzić wprowadzając swoje dane (imię i nazwisko, nr pesel):
- rozliczenia PIT z lat ubiegłych
- rozliczenie najnowszego PIT-u za rok 2021 (począwszy od 15.02.22.)
- mandaty karne
- zwroty podatku
- nawiązać kontakt z US w dowolnej sprawie i umówić wizytę
Po zalogowaniu na stronie US są znane nasze dane i same się uzupełniają w rozliczeniu podatkowym. Jeśli nie mamy żadnych odliczeń od podatku, możemy nie wypełniać PIT-u, bo zrobi to za nas US. Jeśli są ulgi, np. darowizny lub ulgi rehabilitacyjne, musimy sami zrobić rozliczenie, ale korzystając z danych posiadanych przez US. W obu sytuacjach można przeznaczyć 1% podatku na OPP, które są w spisie ministerstwa.
Szczegółowe informacje o darowiznach i ulgach rehabilitacyjnych otrzymaliśmy podczas spotkania w postaci ulotek. Ważną rzeczą odnośnie ulgi rehabilitacyjnej jest orzeczenie o niepełnosprawności.
Warto także zainstalować na telefonie aplikację mObywatel, na której są umieszczone nasze dokumenty, e-recepty, unijny certyfikat szczepień przeciw cowid i inne. Nie musimy ich nosić przy sobie.
Nowe przepisy podatkowe wynikające z "Polskiego Ładu" są skonstruowane tak, by seniorzy nie stracili na wysokości emerytur. Możemy się o tym przekonać sprawdzając nasze konto.
Na koniec przedstawicielki US odpowiadały na pytania słuchaczy. Spotkanie było bardzo pożyteczne a informacje przekazane przystępnie i zrozumiale.