Wykłady w nowym semestrze 11 lutego rozpoczął p. Dariusz Szczotkowski - pracownik Starostwa Powiatowego, socjolog i kryminolog.

Wraz z rozwojem technologii informatycznych, różne formy działalności i informowania przenoszą się do internetu. Internet uspołecznił proces informacji medialnej, gdyż każdy człowiek może być nadawcą i odbiorcą mediów. To ma swoje dobre i złe strony. Nadawca może umieścić różnego rodzaju informacje, formy zaprezentowania siebie, zaoferowania swoich usług i wiedzy a także produktów, ale sam także jest bombardowany informacjami, reklamami, ofertami, co może być bardzo uciążliwe.

Pozyskiwanie informacji można przedstawić następująco: gazeta ? telewizja ? komputer ? smartfon. Obecnie dla części społeczeństwa, zwłaszcza młodszej wiekiem smartfon jest źródłem informacji, komunikacji, wykonywania różnych czynności na odległość, w tym operacji finansowych.

Kiedy życie ludzi przerzuciło się do internetu, mówimy o dominacji społeczeństwa informacyjnego. Obecnie w Polsce 82% gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Z Fb korzysta 77% internautów. Popularne są także inne portale społecznościowe. Ludzie umieszczają tam wiele informacji o sobie, zamieszczają zdjęcia i w ten sposób wydarzenia z ich życia stają się publiczne. Dla przykładu ludzie spędzają na Fb miesięcznie ok. 700 mld minut. Ochoczo korzystają z tych informacji złodzieje.

Manipulacja medialna to nakierowane świadomie oddziaływanie, aby osiągnąć cel w taki sposób, żeby osoby poddane manipulacji nie wiedziały o tym. Jest to działanie natarczywe i trwałe skierowane do określonej grupy osób.

Propaganda jest łatwa w społeczeństwie informacyjnym.

W internecie powstaje szum informacyjny, który niesie określone skutki:

? poszukiwanie łatwych, krótkich informacji

? nieumiejętność wyszukiwania informacji

? bezrefleksyjność w odbiorze treści informacji

? zniekształcanie informacji, problemy z przyswajaniem

? stres, zaburzenia psychiczne, depresja, uzależnienia.

Należy mieć świadomość, że nadawca decyduje, jakie informacje chce przekazać, aby osiągnąć założony cel.

Do manipulacji medialnej mają zastosowanie następujące reguły:

1. Reguła wzajemności - ktoś chce wzbudzić konieczność odwdzięczenia się za inną przysługę

2. Reguła konsekwencji - uleganie sugestii

3. Reguła sympatii - oszuści wiedzą, że jeśli są mili, szybciej zyskują przychylność

4. Reguła autorytetu - wykorzystanie znanych osób dla zyskania wiarygodności

5. Reguła niedostępności - tzw. produkty limitowane.

Po co media manipulują nami?

- kierują się interesem ekonomicznym

-  kreują ustalony wzorzec kulturowy

-  mają określony interes społeczno-polityczny: promowanie poglądów, utrzymanie systemu politycznego (władzy), wpływanie na opinię publiczną, wspieranie konkretnych partii, kandydatów, środowisk.

Reklama działa łatwiej na nas, gdy się jej nie boimy. Jesteśmy wtedy łatwym celem manipulacji. Stąd wypływa wniosek, że powinniśmy krytycznie i z pewną dozą nieufności podchodzić do informacji, które są do nas skierowane.

Wykład był bardzo ciekawy i mam nadzieję, że wzbudził refleksję w każdym słuchaczu, bo te sprawy dotykają nas każdego dnia.

 

Anna Płachta