Słuchacze naszego Uniwersytetu skorzystali we wtorek 03.06 z zaproszenia na spotkanie z nauczycielem geografii miejscowego Zespołu Szkół mgr Jackiem Mikołajczykiem. Pasją p. Jacka są podróże, dlatego tematem stały się "Podróże bliskie i dalekie". Niedawno sam poznawał Maroko a teraz podzielił się z nami wspomnieniami z tego odległego- zwłaszcza kulturowo- kraju. Dla nas było to znakomitym uzupełnieniem wiedzy o życiu w kraju w 99% islamskim. Potwierdzały się słowa siostry Halinki dotyczące sposobu życia np. widoczna nieobecność kobiet na ulicach miast, architektura, środki transportu, tradycyjne stroje.

  • Maroko kojarzy się w Polsce przede wszystkim ze słynnym filmem Casablanca, ale Maroko to przede wszystkim piaszczysta Sahara  z gwiaździstym niebem, jakie trudno znaleźć gdzie indziej, i sięgające tego nieba góry Atlas.
  • Dzisiejsze Królestwo Maroka jest państwem słabo rozwiniętym, z ogromnym rozwarstwieniem społecznym. Panuje duże bezrobocie, a 40% ludności to analfabeci.
  • Problemy społeczne okazjonalnie powodują zamieszki, duża jest również migracja ludności, szczególnie do Hiszpanii.
  • Prezentowane w czasie wykładu slajdy pokazały kraj ubogi, ale piękny i bardzo zróżnicowany krajobrazowo. Poniżej kilka przykładów, jakich wiele można znaleźć na stronach internetowych.

Serdecznie dziękujemy za ciekawe spotkanie, z którego każdy skorzysta na swój sposób. Być może ktoś zachęcony przez prelegenta, że pięknie i niedrogo, wybierze się i zobaczy ten afrykański kraj na własne oczy. Nasza wdzięczność jest tym większa, że p. Mikołajczyk przygotował i przeprowadził swoje wystąpienie zupełnie bezinteresownie.

Uniwersytet Trzeciego Wieku prezentował się  w niedzielę 25. 05 2014 na I Jarmarku Organizacji Pozarządowych w gminie Dobczyce. Przedstawiliśmy efekty pracy grupy plastycznej w formie wystawki prac. Napisy i układ  tablic wykonała dla nas p. Cecylia Frajtag, która prowadzi zajęcia plastyczne.

Przygotowano tablicę informacyjną, ulotki z fragmentem strony internetowej i jej adresem. Opracowana została ankieta dla przyszłych słuchaczy z prośbą o uzupełnienie odpowiedzi na pytania. Chcemy dopasować ofertę do potrzeb i oczekiwań seniorów.

Nasze zadanie dla uczestników ?jarmarku? polegało na odgadnięciu jednego z 10 pytań o historię i teraźniejszość Dobczyc. Za prawidłową odpowiedź otrzymywali pieczątkę nawiązującą do grafiki strony internetowej (kolorowy liść). Karty uczestnictwa, które miały potwierdzone rozwiązanie zadań brały udział w losowaniu.

Jako że wśród licznych zajęć fakultatywnych UTW prowadzi również naukę tańca, nasz instruktor mgr Jan Golc przyjechał z Krakowa, żeby nauczyć chętnych-głównie dzieci - kilku tańców. Udała się zwłaszcza ?makarena?. Serdecznie mu dziękuję, jak również wspomnianej już p. C. Frajtag oraz Krystynie Drożdż, Teresie Szczepkowskiej i Elżbiecie Noszkiewicz za pomoc w przygotowaniu całości i dyżurowanie przy stoisku.

W poniedziałkowe przedpołudnie 26 maja słuchacze UTW z Dobczyc przyjechali na umówione spotkanie z siostrą Haliną Mol na krakowskim Kazimierzu. Wspólny spacer po żydowskiej dzielnicy był uzupełnieniem wykładu dr Mol na temat judaizmu.
Siostra Halina tak zaczęła swoją opowieść:

?Ulica Szeroka. To serce dawnego żydowskiego miasta. Żydzi mieszkali w Krakowie już od X wieku w okolicach dzisiejszego rynku. Początek żydowskiej wspólnoty tu, na Kazimierzu, wiąże się z królem Kazimierzem Wielkim. Król zakochał się w pięknej córce krawca, Esterce. Żydowska kochanka dała mu dwie córki i dwóch synów. Córki wychowywała matka, a król hojnie uposażył i zadbał o wychowanie synów.

To za jego panowania Żydzi zaczęli się osiedlać w nowym mieście noszącym imię króla. Mieszkali tu nieprzerwanie od połowy XVI wieku aż do II wojny światowej. Tuż przed wojną w całym Krakowie żyło 64 tysiące Żydów, czyli około jedna czwarta ogółu ludności. Na Kazimierzu było centrum życia religijnego. Siedem synagog tak blisko siebie, tego nie ma nigdzie na świecie poza Jerozolimą! W budynku, przy którym stoimy-mówi siostra Halina- mieściła się kiedyś żydowska łaźnia, tzw. mykwa. W judaizmie rytualne obmycia były bardzo ważne. Wędrówkę po żydowskich bożnicach zaczynamy od Synagogi Remu. To jedyna czynna synagoga. Wciąż modlą się tu nieliczni Żydzi. Przy wejściu mężczyźni zakładają nakrycia głowy: jarmułki. Główna ściana synagogi, to ściana wschodnia, zwrócona ku Jerozolimie. W tym miejscu zawsze znajduje się święta szafa, arka służąca do przechowywania zwojów Tory. Arkę zakrywa pięknie haftowana zasłona. Płonące światło to znak, że jest tutaj Tora. Miejsce odgrodzone ozdobną kratą na środku to tzw. bima. Stąd czytana jest święta Księga, wygłaszane są kazania, tu dokonuje się obrzezania?.

Po wyjściu z synagogi zwiedziliśmy przylegający do niej najstarszy żydowski cmentarz. Ponad 700 macew, czyli nagrobków z hebrajskimi inskrypcjami. W stanie nienaruszonym przetrwał grobowiec Mojżesza Isserlesa, wybitnego krakowskiego rabina. Żydowska tradycja mówi, że kiedy jeden z Niemców podszedł, aby zniszczyć nagrobek, padł martwy. Nikt nie odważył się już później tknąć tej macewy. Na wielu grobach zgodnie z żydowskim zwyczajem leżą kamienie. ? ?Zostawiają je tutaj ci, którzy rozpoznali swoich przodków ? tłumaczy siostra Halina. ? Te kamienie to znak pamięci. Kamienie mówią: byłem tutaj, nie zapomnę, pamiętam. Świadomość korzeni ma dla Żydów nieprawdopodobne znaczenie. Resztki macew wmurowano w cmentarny mur, co przypomina Scianę Płaczu. Żydzi przyjeżdżający na Kazimierz wkładają w mur kartki?.

W środę, 28 maja 2014 roku w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Dobczycach o godzinie 18.00 rozpoczął się magiczny wieczór poezji. Organizatorem spotkania był Klub Miłośników Literatury Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Dobczycach, którego liderkami są: Krystyna Zając, Joanna Grzelka-Kopeć, Krystyna Drożdż i Ewa Kośmider. Tym razem całym przedsięwzięciem ze strony logistycznej pokierowała perfekcyjnie Krystyna Drożdż.

Mówią o niej, że jest ?poetycką wnuczką Tadeusza Nowaka"; ona, że ?podkreśla formę ludowej pieśni, by pokazać skąd pochodzi" oraz: ?słowo śpiewane towarzyszyło mi od zawsze, jako litania, godzinki, potem sięgnęłam po literaturę piękną".

Naszym gościem była mieszkająca w Trzebuni - poetka Jadwiga Malina-Żądło. Autorka tomików ?Szukam cienia? (1996), ?Zanim? (2007), ?Strona obecności? (2010) oraz ?Od rozbłysku? (2013), nagrodzony jako Krakowska Książka Miesiąca we wrześniu 2013 roku.

Debiutowała w czasopiśmie ?Filipinka? (1992). Od tej pory Jej wiersze ukazały się na łamach m.in. ?Dziennika Polskiego?, ?Sycyny?, ?Odry?, ?Regionów?, ?Poezji dzisiaj?, ?Knjiazevnika? (Serbia), ?Frazy?, ?Kontekstów?.

Edycje zbiorowe m.in. ?Cześć poeci i poetki? (1995), ?Wszyscy jesteśmy pociągiem? (1996), :Novo? (2003), ?Almanach młodych ZLP? (2003,2004), ?Archipelag? (2004), ?II Bronowicki karnawał literacki? (2007).

Tłumaczona na język serbski przez Bierkę Rajcic oraz ukraiński przez Aleksandra Gordona. W 2010 roku wyróżniona nagrodą Starosty Powiatowego w Myślenicach za całokształt pracy twórczej.

Przewodniczy Myślenickiej Grupie Literackiej ?Tilia?. Jest członkiem Stowarzyszenia Pisarzy Polskich.

Znany krakowski pisarz i poeta ? Józef Baran ? tak pisze o twórczości Jadwigi Maliny-Żądło:

? ? posiada samorodny talent i godne podziwu samozaparcie. Oddalona od środowiska literackiego samotnie szlifuje swoje soczewki poetyckie skupiające detale mikroświatu przyrody. Potrafi z nich po Leśmianowsku odczytać prawdy uniwersalne dotyczące istnienia, przemijania, miłości i śmierci. Poetka z Trzebuni ma własną dykcję, oryginalny styl prowadzenia narracji, operowania rytmem a niekiedy rymem?.?

 

Opracowała: Joanna Grzelka-Kopeć

"Islam-religia, kultura, sposób życia" to temat kolejnego wykładu siostry Haliny Mol z cyklu ?Religie świata?. Tym razem zostaliśmy wprowadzeni w nieznany na ogół świat, w którym religia jest zespołem norm prawnych obowiązujących wyznawców. Zasady te, zawarte w Koranie są szczególnie drastyczne w stosunku do kobiet. Około 93% z nich jest obrzezanych, muszą zasłaniać niemal całą twarz, są poddane władzy mężczyzny, w ich życie wpisane jest cierpienie. Mahometanizm jest wielką religią monoteistyczną, ma ok. 970 mln. wyznawców w 47 krajach. Jest wiarą w Allacha i jego proroka Mahometa. Zachwycamy się jednocześnie ich dziełami sztuki ? meczetami, minaretami, bogatą ornamentyką, rzemiosłem artystycznym czy słynnymi ogrodami w układzie tarasowym.

Słuchacze rozeszli się zdziwieni odmiennością islamu, oczarowani erudycją siostry Halinki i przekonani, że lepiej będą rozumieć doniesienia mediów dotyczące problemów muzułmańskiej części świata.